Forse bezuinigingen?!?

Borsele roept inwoners op: waar kan het minder?

Borsele staat voor grote financiële uitdagingen. Jaarlijks moet ongeveer 3 miljoen euro bezuinigd worden op een begroting van ongeveer 52 miljoen euro. De gemeente start een kerntakenonderzoek om erachter te komen wat voor gemeente Borsele financieel wil en kan zijn. Aan de start van dit onderzoek roepen we inwoners op om mee te denken over waar het minder kan óf moet. Wie mogelijkheden ziet voor besparingen, of het verkrijgen van meer inkomsten voor de begroting, kan dit laten weten via onze digitale vragenlijst. Wie geen toegang tot internet heeft, kan een papieren versie opvragen bij de gemeente via 0113 238 383. De vragenlijst staat open tot zondag 11 oktober 2020.

Kerntakenonderzoek om enkele miljoenen euro’s te bezuinigen

Door onder meer grote tekorten in het sociaal domein worden we gedwongen om keuzes te maken die direct van invloed zijn op de leefomgeving van onze inwoners. Om weloverwogen keuzes te kunnen maken, voeren we een kerntakenonderzoek uit met als doel om te bepalen welke gemeente we willen en (financieel) kunnen zijn. Aan de hand van de resultaten uit het kerntakenonderzoek vindt in de gemeenteraad een discussie plaats over welke taken we als gemeente in de toekomst wel, niet of op een andere wijze moeten uitvoeren. Deze discussie geeft ook richting aan eventuele bezuinigingen die we vervolgens moeten gaan doorvoeren.

Waar kan óf moet het minder?

In de gesprekken die we hierover moeten voeren, kijken we verder dan hetgeen behouden moet blijven. We zoeken juist naar de mogelijkheden waar het minder kan of minder moet. De situatie dwingt ons hier immers toe. We staan aan het begin van dit kerntakenonderzoek. Via deze vragenlijst, die iedere inwoner van Borsele kan invullen, krijgen we graag van u input waar u mogelijkheden ziet voor besparingen of het verkrijgen van meer geld voor onze gemeentebegroting. Het gaat nog niet om concrete bezuinigingsvoorstellen, maar over thema’s op hoofdlijnen.

Wat doen we met uw input?

Uw input en die van andere inwoners bundelen we in een rapport. De informatie uit dit rapport geeft onze gemeenteraadsleden een gevoel over hoe de samenleving naar deze uitdagingen kijkt. Ze nemen dit mee in de verdere gesprekken over de kerntaken. Aan het einde van dit jaar is meer zicht op de mogelijke bezuinigingen. We gaan op dat moment ook graag in gesprek met inwoners, dorps- en adviesraden, maatschappelijke organisaties en ondernemers. In maart 2021 beslist de gemeenteraad over de kerntaken en welke bezuinigingen doorgevoerd worden.


JOeHOe we mogen weer open

Woensdag juni is het dan zover, we mogen weer van start. Na zo’n 2 maanden heb ik enorm veel zin om jullie verhalen te horen en jullie weer te zien. Echter zijn er wel een aantal regeltjes opgesteld waar ook wij ons aan moeten houden:

  • Bij binnenkomst handen desinfecteren
  • Er zal gewerkt worden met reserveringen. Ik heb contact gehad met alle verenigingen en per vereniging gepaste afspraken gemaakt.
  • Er mogen maximaal 2 personen naast/ bij elkaar staan of zitten
  • De 1,5 meter regel wordt toegepast. Dit is zichtbaar d.m.v. tape en stickers
  • De verenigingen die normaliter gebruik maken van de gymzaal, zullen nog even geduld moeten hebben om weer binnen te kunnen sporten. Samen zullen we opzoek gaan naar een aangepast aanbod.

P.s.: voel je je grieperig, snotterig of ziek? Blijf dan a.u.b. thuis, wij verwelkomen je liever als je fit bent.


Bezorging ‘Snackplankje + 2 speciaalbiertjes’

Aangezien wij voorlopig nog geen gasten mogen ontvangen leek het mij een leuk idee om ‘Snackplankjes met keuze uit 2 speciaal biertjes’ rond te gaan brengen in en rondom Oudelande/ Ovezande. De bezorgdagen zijn vrijdag en zaterdagavond tussen 19.00 uur en 20.00 uur.

Het plankje bestaat uit:
– Kaas
– Gehaktballetjes
– Wrap met kalkoenfilet
– Wrap met gerookte zalm
– Snack tomaatjes

Biertjes:
U kunt kiezen uit de volgende 4 speciaal biertjes: Liefmans, Desperados, Affligem Blond en Brugse Zot . Let op: glazen worden niet mee geleverd.

Hoe  gaat dit in zijn werk:
– Stuur Petra een berichtje naar 06-50445826 met hierin de informatie welke speciaal biertjes je wilt en het adres waar het ‘Snackplankje’ naartoe mag.
– Doe dit vrijdag en zaterdag voor 16.00 uur, zodat ik nog even de tijd heb om jullie bestellingen klaar te maken.
– Tussen 19.00 uur en 20.00 uur zal ik langs komen met de bestelling.
– Er kan zowel met gepast geld betaald worden als met de pin.
– De kosten zijn €15.- dit is inclusief de 2 speciaal biertjes.
– Er zal een plasticzakje bij geleverd worden, zodat het plankje, de lege flesjes en het mosterd schaaltje na gebruik, aan de deur gehangen kan worden en maandagmorgen vanaf 09.00 uur weer opgehaald kan worden.


Benefietquiz levert mooi bedrag op

Spanning ten top tijdens eerste quizeditie voor het goede doel!

Afgelopen zaterdagavond vond de eerste quiz voor het goede doel plaats. Deze avond werd geld op gehaald voor het Prinses Beatrix Spierfonds, in de strijd tegen de ziekte SMA. Onder bezielende leiding van quizmaster en tevens DwO’er Eelco Goedegebure werden de ruim 72 quizzers 80 vragen voorgeschoteld van verschillend kaliber.

Winnende teams:
Uiteindelijk zou een tiebreak/schattingsvraag voor de beslissing moeten gaan zorgen wie, van de twee gelijk geëindigde teams, winnaar van deze avond zou worden. De vraag: Hoeveel afleveringen van Samson en Gert zijn er totaal gemaakt? bleek een prooi voor het team van “Leed en ellende” Zodoende gingen de dames Ilonka Hannewijk, Sandra van Hekken, Angelique Burgers en enige heer in het team Jeroen van Hese er met de dinercheques vandoor, die in z’n totaliteit werden gesponsord door Strandbrasserie de Landing.

Op plaats twee eindigde het team van de kersverse Oudelandse inwoners (en tevens trainer van vv Duiveland) Rohan de Geus samen met z’n vrouw Caroline met Michel en Ingrid Kesting. Zij keerden huiswaarts met vier Zeeuwse mandjes van Kaasboerderij Ternisse die volledig werden gesponsord door loon-, en verhuurbedrijf Op’t Hof uit Oudelande.

De derde plaats werd knap veroverd door team Café de Zak! Rob de Baar, Jeroen Boer, Roos van ’t Zelfde en Annemiek Timmerman keerden huiswaarts met het brons (4x Zeeuwse zilte knop pasta en flesje drank)

Loterij:
Aan het eind van de avond volgde nog een heuse loterij, waarbij het gros van de prijzen volledig werden gesponsord door tal van (lokale) bedrijven! In totaal werd een mooi bedrag van €708,- euro opgehaald voor het goede doel.

In het najaar hopen we de “benefietquiz” een vervolg te kunnen gaan geven. We hopen ook dan natuurlijk weer op een leuk deelnemersaantal!

Volgende sponsoren bedank voor jullie gulle bijdrage!

– Strandbrasserie de Landing Baarland
– Loon- en verhuurbedrijf Op’t Hof Oudelande
– Camping Scheldeoord Baarland
– Boerderijwinkel Buysrogge, Goes
– Zeelandtrac ‘s-Gravenpolder
– Toyota de Jonge Goes
– Gamma Goes
– Hubo XL ’s-Gravenpolder
– Elma’s Kapsalon, Oudelande
– Berkenhof Tropical Zoo, Kwadendamme
– Omnium Goes
– Plantencentrum Hoondert, Ovezande
– Bakkerij A. v/d Bunder Ovezande
– Traas Ongediertebestrijding Gravenpolder
– Fruitteeltbedrijf Meulenberg
– Select Potato, ’s-Heer Abtskerke
– Fruitteeltbedrijf Maatschap van Hekken- Van den Berge
– Kaasboerderij Ternisse
– Heineken Nederland


Frizzz Party

Frizzzparty 29 november Oudelande!

Op vrijdag 29 november is het weer zo ver! Tijd voor een Frizzzparty! Deze keer met een hele gave line-up!

Kaarten zijn te bestellen via www.soostour.nl. Kaarten kosten 5,- euro (incl. fee).

Check onze line up!
– Feest DJ Twan @twanhillebrand
– DJ DNN @dj.dnn
– Stefan de Vries en Sean Demmers @stefandevries95 en @snor_op_zak

Stefan en Sean.
Meet Stefan de Vries en Sean Demmers. De twee zijn al jaren beste vrienden en hebben menig video op Instagram en Youtube samen gemaakt. In september zijn de jongens begonnen het het format ‘Potje rijden’/ Hierbij nodigen ze diversie bekende Nederlanders uit om een stukje te gaan rijden en hierbij wordt er van alles en nog wat besproken.

Naast het succes op Youtube en Instagram bestormen de twee nu ook de muziekinsdustrie.
In januari 2019 kwam hun eerste carnavalshit op Youtube uit. Het nummer ‘Potentie’.
Stefan en Sean zijn ook een DJ-act en zullen ten alle tijden energie en een goede stemming naar de Frizzzzparty brengen. Van Hardstyle, house, hitjes en natuurlijk de favoriete party hits tot het meerzingen van alle nummers.

Het is gegrandeerd een feestje met deze twee!

Dorpshuis D’n Ostpit
Locatie
Vanderbijlparkstraat 1
4436 AC Oudelande

Dit feest is in samenwerking met @jongerenraadborsele

@ D’n Ostpit


Rommel de Bommel Oudelande

Wow, wat was het een geslaagde dag. Natuurlijk heeft het weer hier heel erg aan mee geholpen. Een vroege start om 9.00 uur, maar ook toen was de zon al aanwezig. Met maar liefst 53 deelnemers zijn we van start gegaan. We kunnen dan ook zeker wel spreken van een groot succes. Jerom, Daphne en Ko zijn de vrijdag ervoor druk geweest met het maken van ‘pompoensoep’. Vol trots heeft Jerom deze dan ook geserveerd aan de mensen die toch ook een hapje wilde proeven. Na afloop van de rommelroute hebben we de dag feestelijk afgesloten met een barbecue.


Uitnodiging informatiebijeenkomst GroenStructuurPlan Oudelande

Hoe combineren we biodiversiteit en maatregelen rondom klimaatverandering met het groen in Oudelande? Graag gaan wij samen met u hierover in gesprek tijdens een informatiebijeenkomst over het groenstructuurplan Oudelande op woensdag 11 september aanstaande. Komt u ook?
Locatie: dorpshuis D’n Ostpit, Oudelande
Datum: 11 september 2019
Tijd: 19:15-21:30 uur

Programma
19:15 Inloop
19:30 Opening Wethouder Witkam
19:45 Toelichting basisdocument
20:05 Pauze
20:15 Workshops
Tafel 1: Biodiversiteit
Tafel 2: Klimaatadaptatie
Tafel 3: Groenstructuur
21:30 Afsluiting

Basisdocument Groenstructuurplan
Afgelopen jaar heeft de raad ingestemd met het basisdocument Groenstructuurplan gemeente Borsele 2017-2037. Het basisdocument is algemeen en geldt voor alle 15 kernen in de gemeente. De nadruk in het basisdocument ligt op de volgende beleidsdoelstellingen:
• opvangen effecten klimaatveranderingen;
• vergroten van de biodiversiteit;
• verbeteren groeiplaats bomen.

U vindt het basisdocument op de website van de gemeente.

Dorpsplan Oudelande
Onderdeel van het basisdocument is een uitwerking per kern in de vorm van dorpsplannen. In het dorpsplan Oudelande zijn de belangrijke groenstructuren en de zoneringen vastgelegd. Bovendien staat er in de dorpsplannen wat wij willen aanpakken en verbeteren gedurende de planperiode 2017-2037. Het doel van het dorpsplan is om de ruimtelijke kwaliteit te behouden en te verbeteren. Ook willen wij de doelstellingen voor biodiversiteit en klimaat realiseren. Bij uitwerking van de dorpsplannen zoeken we de samenspraak met inwoners voor de invulling van het plan. Uw inbreng of ideeën kunt u op deze avond aan ons meegeven.

Bijeenkomst op 11 september 2019
Aan de hand van de thema’s uit het groenstructuurplan (biodiversiteit, klimaatadaptatie, ambities/actieplan) gaan we tijdens de bijeenkomst met elkaar in gesprek in drie verschillende rondes. Uw inbreng gebruiken wij om de uitwerking van het dorpsplan verder in te vullen.

Voor een goede organisatie willen wij u vriendelijk vragen u vóór vrijdag 6 september aan te melden op info@Borsele.nl. U kan ook bellen naar 0113- 238 383.

Wij hopen u 11 september te mogen begroeten!


Zwerfafval

Help zwerfafval opruimen!

Dit jaar, bestempeld als het ‘Zeeuws jaar van het afval’, stelt de gemeente in ieder dorp een opruim set voor zwerfafval beschikbaar. Deze zijn meestal in de dorpshuizen op te halen. Ook in Oudelande is zo’n opruim set aanwezig. Deze bevat:

  • 8 grijpers ( 5 groot en 3 klein)
  • 8 hesjes ( 5 groot en 3 klein)
  • 2 sets afvalzakken.

Handschoenen zijn om hygiënische redenen niet bijgevoegd, omdat deze snel vies kunnen worden en dan niet meer uitleenbaar zijn.

Inwoners kunnen via  dorpshuis D’n Ostpit de set reserveren, deze ophalen en na de opruimactie weer inleveren. Reserveren kan tijdens openingstijden.

Het opgehaalde zwerfafval:

:           Neem je mee naar huis voor de eigen afvalbak óf, als het veel is:

:           Laat je thuis ophalen door de gemeente de buitenbeterapp op de smartphone of via de website www.borsele.nl door ‘melding openbare ruimte’.

Help mee Oudelande en omgeving schoon te houden!


Elke stap telt

14 maart 2018 zijn we begonnen in Oudelande met ‘Elke stap telt’. Wat een succes was dat, met wel zeker 35 aanmeldingen hebben we 8 weken gewandeld, want: ‘Elke stap telt’. We troffen het met het weer en iedereen kon op zijn eigen tempo mee wandelen in de groep.
Nu zijn er nog steeds iedere week fanatieke wandelaars die op woensdag bij het dorpshuis verzamelen om vervolgens in gezelschap te gaan wandelen.

Aangezien het weer langer licht is ‘s avonds is de groep vanaf vandaag weer begonnen met het wandelen op de woensdagavond. Wat zou het leuk zijn als we weer zo’n grote groep bij elkaar kunnen krijgen. Lijkt het u leuk om mee te wandelen? Schroom niet en sluit om 19.00 uur bij het dorpshuis.