Social Sofa

Vrijdag 2 december is, in het bijzijn van Marga van de Plasse, de Social Sofa geopend. Een groepje Oudelandenaren heeft zichzelf ingezet, door het ontwerp, gemaakt door Ingrid Kesting, te mozaïeken. De sofa is gesponsord door North Sea Port en er is tevens een bijdrage geleverd door Gemeente Borsele.

Wat mij betreft heeft de bank geen betere plek kunnen krijgen, dan hier voor het dorpshuis!

 


Route ‘Rommel de Bommel’

Wow, wat een feest wordt dat, wij zijn overweldigd door de aanmeldingen van de BBQ! Heeft u de €2.- nog niet overhandigd? Geen probleem, vandaag komen er bestuursleden langs om ballonnen te overhandigen. U kunt tevens de geprinte versie ophalen in het D’n Ostpit.


Rommel de Bommel

Rommel de Bommel is terug in Oudelande, hoe leuk is dat! Zaterdag 11 september is het dan zover. Door heel Oudelande zullen mensen hun ‘rommeltjes’ aan huis verkopen. Hoe werkt het?

  • Stuur een mailtje naar: info@dorpshuis-oudelande.nl om uw zelf aan te melden. Vergeet hierbij niet uw adres te vermelden.
  • Het bestuur zal in de week voorafgaand aan het evenement bij u langs komen om €2.- op te halen. Dit wordt besteed aan de publicatiemiddelen.
  • De rommelroute zal plaatsvinden op zaterdag 11 september van 10.00 – 17.00 uur. Ook het dorpshuis is geopend voor een heerlijk lunch, bakje koffie met zelfgemaakte appeltaart en/of een drankje
  • Vervolgens kunt u aansluiten bij de BBQ, die plaatsvind bij het dorpshuis, onder het genot van live muziek en een drankje.
  • De BBQ zal gesponsord worden door het stichtingsbestuur, er is een springkussen aanwezig voor de kinderen, eventuele consumpties worden in rekening gebracht.

Broodjes thuis bezorgd

Vanaf maart 2021 zal ik iedere VRIJDAG uw broodje bij u bezorgen. Hoe gaat dit in zijn werk?

  • Bedenk welk broodje u wilt bestellen.
  • Bel 06-50445826 en maak een afspraak met Petra betreft de tijd dat het broodje bezorgd mag worden.
  • Petra zal proberen er rond het afgesproken tijdstip te zijn.
  • U kunt zowel met pin als contant betalen.

U kunt een keuze maken uit de volgende broodjes:

  • Pulled Chicken €6,50
  • Javaanse kip €6,50
  • Gezond €5.-
  • Jonge kaas €5.-
  • Oude kaas €6.-
  • Brie €5,50
  • Ham €5.-
  • Bal €5,50
  • Martino €6,50
  • Gerookte zal €6,50
  • Beenham salade €6.-

De broodjes pulled chicken en javaanse kip zullen op een Italiaanse bol bezorgd worden. Alle overige broodjes kunt u kiezen uit een wit of bruin stokbroodje.

 


Ontbijtbox

Het leukste is toch wel om mensen te kunnen verrassen. Al een aantal keer heb ik mensen ‘s ochtends vroeg wakker mogen maken met als verrassing een ontbijtbox. Hoe leuk is het wel niet om ‘s ochtends wakker te worden van de deurbel en vervolgens een heerlijk ontbijt gepresenteerd te krijgen.

De ontbijtbox bestaat uit:

  • 3 broodjes per persoon
  • Ham, kaas, jam, gekookt eitje
  • Appelsap, jus ‘d Orange, thee
  • 2 soorten fruit
  • Bonbons
  • Bloemetje
  • Kaartje

Kosten hiervoor zijn €20.- per persoon inclusief bezorging gemeente Borsele.

Lijkt het u leuk om een vriend, vriendin, vader, moeder, opa, oma of een bekende te verrassen? Doe Petra een belletje en bespreek wat de mogelijkheden zijn en wat er op het kaartje mag komen te staan. Zij zorgt ervoor dat de ontbijtbox op het afgesproken adres en tijdstip geleverd wordt.


Gedeeltelijke Lockdown

Het heeft even geduurd, maar dan hier toch een bericht rondom de ‘gedeeltelijke lockdown’. Doordat er nog niet helemaal duidelijk is was of vergaderingen bijvoorbeeld wel door mochten gaan heb ik gewacht met dit bericht. Gelukkig is er nu duidelijkheid en en natuurlijk gaan we niet met de pakken neer zitten.
Voor een aantal verenigingen betekend het, doordat zij gebruik maken van de biljartzaal en foyer dat wij in ieder geval 4 weken onze activiteiten moeten stoppen. Voor alle andere activiteiten en/ of verenigingen geld het volgende:

  • Het verbod voor het sluiten van eet- en drinkgelegenheden wordt in het geval van dorpshuizen beperkt tot het deel waar de eet- en drinkgelegenheid gevestigd is. (Vergader)zalen in een dorpshuis mogen dus gewoon open blijven.
  • Het is verboden om deze (vergader)zalen te cateren of te voorzien van selfservice. Catering is alleen toegestaan voor gebruik anders dan ter plaatse, dus bijvoorbeeld voor thuis.
  • Groepsgrootte: Er mogen maximaal 30 personen zittend per zelfstandige ruimte binnen zijn. Uiteraard geldt hierbij ten alle tijden de veilige 1,5 meter afstand regel.
  • Voor sporten gelden de regels die ook in de vorige mail stond:
    • Sporten voor volwassenen is alleen toegestaan als het mogelijk is om onderling 1,5 meter afstand te houden.
    • Maximaal 4 personen mogen samen sporten.
    • Voor individuele binnensporten geldt een maximum van 30 personen per zelfstandige ruimte. Waarbij er een maximum geldt van 4 personen per groepje (exclusief instructeur). Er mogen meer groepjes naast elkaar sporten zolang er meer dan 1,5 meter tussen de groepjes zit. En zolang er een duidelijke afbakening is tussen de groepjes en zij niet mengen. Ook niet bij binnenkomst en verlaten van de gymzaal.
    • Er worden geen wedstrijden gespeeld.
    • Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Maar er worden geen wedstrijden gespeeld. En kinderen met klachten blijven thuis.
    • Publiek bij sport is niet toegestaan.
  • Dit geldt dus ook voor biljarten, yoga, koersbal, etc. Dit kan in een groepje van 4 personen. Uiteraard zonder consumpties.
  • De kleedkamers en douches van de gymzalen moeten gesloten blijven. Voor schoolgym mag hier een uitzondering op gemaakt worden.

Een hele reeks aan regels, en ik hoop dat dit in ieder geval voor wat meer duidelijkheid zorgt.

Dit betekend ook dat de bijeenkomst van Transportbedrijf Traveo voor het plaatsen van zonnepanelen door zal gaan. Tevens zitten we natuurlijk niet helemaal stil. Naast de schoonmaak werkzaamheden en de dagbesteding zal ik in Ovezande ‘Afhaal maaltijden’ en ‘Koffie to Go’ gaan aanbieden. Voor meer informatie hierover verwijs ik u door naar www.cafedezak.nl/nieuws/

Voor nu wens ik u allemaal veel gezondheid toe, wees voorzichtig en take care!


Forse bezuinigingen?!?

Borsele roept inwoners op: waar kan het minder?

Borsele staat voor grote financiële uitdagingen. Jaarlijks moet ongeveer 3 miljoen euro bezuinigd worden op een begroting van ongeveer 52 miljoen euro. De gemeente start een kerntakenonderzoek om erachter te komen wat voor gemeente Borsele financieel wil en kan zijn. Aan de start van dit onderzoek roepen we inwoners op om mee te denken over waar het minder kan óf moet. Wie mogelijkheden ziet voor besparingen, of het verkrijgen van meer inkomsten voor de begroting, kan dit laten weten via onze digitale vragenlijst. Wie geen toegang tot internet heeft, kan een papieren versie opvragen bij de gemeente via 0113 238 383. De vragenlijst staat open tot zondag 11 oktober 2020.

Kerntakenonderzoek om enkele miljoenen euro’s te bezuinigen

Door onder meer grote tekorten in het sociaal domein worden we gedwongen om keuzes te maken die direct van invloed zijn op de leefomgeving van onze inwoners. Om weloverwogen keuzes te kunnen maken, voeren we een kerntakenonderzoek uit met als doel om te bepalen welke gemeente we willen en (financieel) kunnen zijn. Aan de hand van de resultaten uit het kerntakenonderzoek vindt in de gemeenteraad een discussie plaats over welke taken we als gemeente in de toekomst wel, niet of op een andere wijze moeten uitvoeren. Deze discussie geeft ook richting aan eventuele bezuinigingen die we vervolgens moeten gaan doorvoeren.

Waar kan óf moet het minder?

In de gesprekken die we hierover moeten voeren, kijken we verder dan hetgeen behouden moet blijven. We zoeken juist naar de mogelijkheden waar het minder kan of minder moet. De situatie dwingt ons hier immers toe. We staan aan het begin van dit kerntakenonderzoek. Via deze vragenlijst, die iedere inwoner van Borsele kan invullen, krijgen we graag van u input waar u mogelijkheden ziet voor besparingen of het verkrijgen van meer geld voor onze gemeentebegroting. Het gaat nog niet om concrete bezuinigingsvoorstellen, maar over thema’s op hoofdlijnen.

Wat doen we met uw input?

Uw input en die van andere inwoners bundelen we in een rapport. De informatie uit dit rapport geeft onze gemeenteraadsleden een gevoel over hoe de samenleving naar deze uitdagingen kijkt. Ze nemen dit mee in de verdere gesprekken over de kerntaken. Aan het einde van dit jaar is meer zicht op de mogelijke bezuinigingen. We gaan op dat moment ook graag in gesprek met inwoners, dorps- en adviesraden, maatschappelijke organisaties en ondernemers. In maart 2021 beslist de gemeenteraad over de kerntaken en welke bezuinigingen doorgevoerd worden.


JOeHOe we mogen weer open

Woensdag juni is het dan zover, we mogen weer van start. Na zo’n 2 maanden heb ik enorm veel zin om jullie verhalen te horen en jullie weer te zien. Echter zijn er wel een aantal regeltjes opgesteld waar ook wij ons aan moeten houden:

  • Bij binnenkomst handen desinfecteren
  • Er zal gewerkt worden met reserveringen. Ik heb contact gehad met alle verenigingen en per vereniging gepaste afspraken gemaakt.
  • Er mogen maximaal 2 personen naast/ bij elkaar staan of zitten
  • De 1,5 meter regel wordt toegepast. Dit is zichtbaar d.m.v. tape en stickers
  • De verenigingen die normaliter gebruik maken van de gymzaal, zullen nog even geduld moeten hebben om weer binnen te kunnen sporten. Samen zullen we opzoek gaan naar een aangepast aanbod.

P.s.: voel je je grieperig, snotterig of ziek? Blijf dan a.u.b. thuis, wij verwelkomen je liever als je fit bent.


Bezorging ‘Snackplankje + 2 speciaalbiertjes’

Aangezien wij voorlopig nog geen gasten mogen ontvangen leek het mij een leuk idee om ‘Snackplankjes met keuze uit 2 speciaal biertjes’ rond te gaan brengen in en rondom Oudelande/ Ovezande. De bezorgdagen zijn vrijdag en zaterdagavond tussen 19.00 uur en 20.00 uur.

Het plankje bestaat uit:
– Kaas
– Gehaktballetjes
– Wrap met kalkoenfilet
– Wrap met gerookte zalm
– Snack tomaatjes

Biertjes:
U kunt kiezen uit de volgende 4 speciaal biertjes: Liefmans, Desperados, Affligem Blond en Brugse Zot . Let op: glazen worden niet mee geleverd.

Hoe  gaat dit in zijn werk:
– Stuur Petra een berichtje naar 06-50445826 met hierin de informatie welke speciaal biertjes je wilt en het adres waar het ‘Snackplankje’ naartoe mag.
– Doe dit vrijdag en zaterdag voor 16.00 uur, zodat ik nog even de tijd heb om jullie bestellingen klaar te maken.
– Tussen 19.00 uur en 20.00 uur zal ik langs komen met de bestelling.
– Er kan zowel met gepast geld betaald worden als met de pin.
– De kosten zijn €15.- dit is inclusief de 2 speciaal biertjes.
– Er zal een plasticzakje bij geleverd worden, zodat het plankje, de lege flesjes en het mosterd schaaltje na gebruik, aan de deur gehangen kan worden en maandagmorgen vanaf 09.00 uur weer opgehaald kan worden.